Monica Green

Monica Green

 

Stolt gasbilsägare 

Efter klimatförhandlingarna i Paris i december 2015 har världen fått ett globalt och långsiktigt klimatavtal som handlar om att få bort fossila utsläpp. Dessutom har Sverige sedan tidigare bestämt sig för att ha en fossiloberoende fordonsflotta. Då känns det helt rätt att köra och plädera för gasbil. 

Tiden går fort. Nu har det redan gått ett år sedan jag skaffade min andra gasbil. Den förra var också en röd Volvo men mindre, det var en S60, som det gick ca 20 liter bensin och 20 enheter gas i. 

Den nya som jag har nu är betydligt bättre, den är superstark, supersnabb och lyxig. Dessutom är det en automat vilket är betydligt bekvämare att köra och så går att köra mycket längre innan jag behöver tanka. Jag ville ha en röd Volvo gasbil med minne i den ställbara stolen, dragkrok, stort bagageutrymme mm. Därför tog ett tag innan jag hittade den jag ville ha, jag letade på nätet över ett halvår men tillslut så fanns den där och jag slog till.

Med min miljövänliga Bi-fuel Volvo V70 tankar jag med både fordonsgas och bensin i separata tankar. Det är tryggt att veta att när gasen är slut så piper det till samtidigt som det växlar över till bensindrift. 

Jag är både stolt och glad över att kunna bidra till en bättre miljö genom att köra på gas. Men jag hade helst velat köra på enbart biogas. Biogas är förnybart och tillför inte någon ny koldioxid och naturgas är ett fossilt bränsle som dock medför en minskad miljöpåverkan jämfört med bensin och diesel. När jag kör naturgas reduceras klimatpåverkan med 48 % och med biogas reducerar jag miljöbilens klimatpåverkan med hela 72 % jämfört med bensin. 

Fordonsgas består av biogas och/eller naturgas. Att mer än hälften av fordonsgasen är biogas är bra. Sverige har en högre andel biogas i fordonsgasen än andra länder och det sker ständigt en ökning av biogasinblandningen, vilket är utmärkt.

Att det bara finns ett tankställe i Skövde, där jag bor, tycker jag är synd. Om den av någon anledning skulle vara avstängd behöver jag köra till en grannkommun för att tanka. Men å andra sidan är en bättre än ingen. Det finns många kommuner i Skaraborg som inte har något tankställe alls. Efter att ha kört gasbil i närmare fem år har jag lärt mig var jag ska tanka i min närmste omgivning och i Västsverige där jag ofta kör. Men när jag ska köra till exempel mot Sälen är det betydligt svårare att hitta tankställen. 

Men nu är det slut på gnället eftersom fördelarna långt överskrider åbäket med att hitta tankställe. Nu hoppas jag på att vi gemensamt kan öka andelen biogas i fordonsgasen eftersom jag gärna kör min bil på slaktavfall, matavfall gödsel och sopor som rötas till gas. På så sätt sluts kretsloppet och det både bra för miljön och samhällsekonomiskt lönsamt.  Det vill säga hållbart för framtiden. 

Avslutningsvis som ordförande för NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, är det viktigt att förena trafiksäkerhet och miljöpåverkan. För mig är det självklart att tänka både på miljön och verka för att nollvisionen ska genomföras, dvs att ingen ska dödas eller svårt skadas i trafiken. 

Monica Green
Ordförande för NTF
Socialdemokratisk Riksdagsledamot i Finansutskottet 

Våren 2016

Prenumerera på uppdateringar som RSS


Share |